Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Katolická církev a potraty

V jedné diskuzi zazněly hlasy, že prý katolíci v otázce potratů nejsou jednotní. Vzhledem k tomu, že katolíka katolíkem dělá křest, katolická víra a podřízenost autoritě papeže a biskupů v jednotě s ním (viz např. dokument Lumen gentium), a že otázka přípustnosti či nepřípustnosti umělého potratu spadá pod učení, které je třeba přijímat vírou božskou a katolickou, pak je spekulace o nějaké nejednotnosti katolíků v této otázce čirým nesmyslem.

Pro zájemce mohu uvést, jak se k otázce umělého potratu vyjadřují církevní dokumenty.

Katechismus katolické církve - § 2271-2272

Již v prvním století církev prohlásila, že každý záměrný potrat je mravní zlo. Toto učení se nezměnilo. Zůstává neměnné. Přímý potrat, ať už chtěný jako cíl nebo jako prostředek, závažně odporuje mravnímu zákonu: „nezabiješ zárodek potratem a nenecháš uhynout novorozeně.“ „Bůh, pán nad životem, svěřil totiž lidem vynikající úkol: udržovat život; tento úkol však mají plnit způsobem hodným člověka. Život se má tedy s největší péčí chránit už od samého početí; potrat a usmrcení nemluvněte jsou hanebné zločiny.“

Přímá spolupráce při potratu je těžký hřích. Církev trestá tento zločin proti lidskému životu kanonickým trestem exkomunikace (vyobcováním). „Kdo provedl a nechal si provést dokonaný potrat, upadl do exkomunikace nastupující bez rozhodnutí představeného“, takže exkomunikace ho „postihuje již spácháním zločinu“ a za podmínek, které stanoví právo. Církev tím nemíní zužovat pole milosrdenství. Zdůrazňuje závažnost spáchaného zločinu, nenapravitelnou škodu způsobenou nevinně zabité oběti, jejím rodičům a celé společnosti.

II. vatikánský koncil - Gaudium et spes 51

Život se má tedy s největší péčí chránit už od samého početí; potrat a usmrcení nemluvněte jsou hanebné zločiny.

Piux XI. - Casti connubii - 63, 64, 67

Musíme se, ctihodní bratří, zmíniti i o jiném velmi těžkém zločinu: o úkladech proti životu dítka v lůně mateřském.

(...)

Ale jaký důvod mohl by někdy nějak ospravedlniti přímou vraždu nevinného? Neboť zde běží o vraždu. Ať již je spáchána na matce nebo na dítěti, je proti Božímu přikázání a proti hlasu přírody: "Nezabiješ!" (II. Mojž. 20, 13; sr. dekr. S. Offic. 4. května 1898; 24. července 1895, 31. května 1884.) Neboť stejně svatou věcí je život každého z nich a ani stát nikdy nebude moci míti právo jej zahubiti. Naprosto nemístně však toto právo státu proti nevinným se vyvozuje z práva hrdelního, které přece platí jenom u provinilců; ani zde neběží o nějaké právo krvavé obrany proti nespravedlivému útočníku (neboť kdo by nazval nevinné děťátko nespravedlivým útočníkem?); ani zde neběží o tak zvané "právo krajní nouze", jež by opravňovalo zacházeti až k přímému zabití nevinného.

(...)

Nesmějí dále zapomínati vladaři a zákonodárci národů, že jest povinností státní moci chrániti přiměřenými zákony a tresty život nevinných, a to tím více, čím méně se sami dovedou brániti ti, jejichž život je nebezpečně ohrožován; mezi ně patří ovšem na prvém místě dítky v lůně mateřském. Když však veřejné úřady těchto maličkých nejen nechrání, nýbrž svými zákony a nařízeními dovolují a tudíž vydávají je lékařům a jiným osobám do rukou, aby je zabíjeli, ať pamatují, že Bůh je soudcem a mstitelem nevinné krve, která se země volá k nebi. (Sr. I. Mojž., 4. 10.)

Pavel VI. - Humanae vitae - 14

Ve shodě se zásadami lidského a křesťanského pohledu na manželství musíme ještě jednou prohlásit, že je nutno naprosto vyloučit jako dovolenou cestu pro regulaci porodnosti přímé přerušení plodivého procesu již započatého a zvláště potrat zamýšlený a provedený třeba i z důvodu léčebných.

Jan Pavel II. - Evangelium vitae - 62, 72, 73

Již od prvních století kanonické právo církve (církevní právo) ukládá tresty těm, kdo se poskvrnili hříchem potratu, a tato praxe se potvrdila i během dalších století, ať už byly ukládány tresty lehčí či těžší. Codex iuris canonici z roku 1917 ukládá za potrat trest exkomunikace. Podobnou normu sleduje i obnovený CIC, když říká: "Kdo provedl a nechal si provést dokonaný potrat, upadl do exkomunikace, nastupující bez rozhodnutí představeného", to znamená vzápětí a bezprostředně. Exkomunikace se vztahuje na všechny, kdo se dopouštějí tohoto zločinu, ačkoliv znají trest, a zahrnuje i ty spolupracovníky, bez nichž by zločin nemohl být dokonán. Tímto přísným trestem církev naznačuje, že to je velmi těžký a nebezpečný zločin, a vede jeho původce k tomu, aby rychle hledal cestu k obrácení. Trest exkomunikace je totiž v církvi používán proto, aby si lidé co nejvíce uvědomovali závažnost některých hříchů a hledali náležité pokání a obrácení.

Vzhledem k této jednomyslnosti v tradici církevní doktríny i discipliny mohl papež Pavel VI. potvrdit, že toto učení je nezměněné a nezměnitelné. Proto i my, z moci autority, která byla od Krista přenesena na Petra a jeho nástupce, ve společenství s biskupy, kteří často potrat odsoudili a svůj názor jednomyslně vyjádřili ve výše připomenuté celosvětové anketě, vyhlašujeme, že úmyslný potrat, ať již je sám cílem nebo pouze prostředkem, je vždy závažným morálním přestupkem, neboť představuje záměrné zabití nevinného člověka. Tato nauka se opírá o přirozený Boží zákon, dále o psané Boží slovo, je předávána církevní tradicí a hlásána všeobecným učitelským úřadem církve.

Žádná okolnost tedy, žádný cíl ani žádný zákon na světě nemůže nikdy ospravedlnit čin, který je ve své podstatě nedovolený a nesprávný, protože odporuje zákonu Božímu, vepsanému v srdci každého člověka, hlásanému církví a poznatelnému také rozumem. ¨

(...)

Proto zákony, které povolují a podporují eutanázii a potrat, jsou v zásadě nesrovnatelné nejenom s požadavkem dobra pro jednotlivce, ale i dobra společného, a proto pozbývají svou právní platnost. Totiž popření práva na život, jakým je zničení osoby, které má společnost sloužit, leží v nejhlubším protikladu k naději na dosažení společného dobra. Z čehož vyplývá, že občanský zákon přestává být pravdivým a morálně závazným, jestliže schvaluje eutanázii a potrat.

Potrat a eutanázie jsou tedy zločiny, které žádný lidský zákon nemůže ospravedlnit. Takové zákony nejen že nezavazují ve svědomí, ale naopak je zde závažná a jasná povinnost postavit se proti nim odporem ve svědomí.

(...)

Abychom vnesli světlo do této obtížné morální otázky, je nutné připomenout hlavní zásady o spolupráci na zlých skutcích. Křesťané, stejně jako všichni lidé dobré vůle, jsou pod těžkým závazkem ve svědomí vybízeni, aby zjevně nespolupracovali při uskutečňování toho, co je sice povoleno občanským zákonodárstvím, ale je v rozporu se zákonem Božím. Z morálního hlediska není totiž nikdy dovoleno zjevně spolupracovat se zlem. Je známo, že existuje taková spolupráce, kdy dokonané dílo, ať už ze své povahy, nebo formou, kterou nabývá v určitém kontextu, je buďto přímým skutkem zaměřeným proti životu nevinného člověka, nebo znamená podporu nemorálního úmyslu toho, kdo jej vykonává. Tato spolupráce nikdy nemůže být schvalována, ani pod záminkou zachování něčí svobody, ani s odůvodněním, že občanský zákon to dovoluje a vyžaduje: existuje zde morální zodpovědnost každého člověka za skutky, které koná, z níž nikdo nemá výjimku a za níž každý bude souzen samotným Bohem (srov. Řím 2,6; 14,12).

Kongregace pro nauku víry - Dignitas personae - 22, 23

Preimplantační diagnostika je tedy výrazem eugenické mentality, „která používá potrat jako prostředek selekce, jímž je možné zabránit narození plodů, zasažených nějakými deformacemi. Tento způsob myšlení je hanebný a v nejvyšší míře odsouzeníhodný, protože se odvažuje poměřovat užitečnost lidského života nějakým měřítkem "normálnosti" a tělesným zdravím, čímž zároveň otevírá cestu k uzákonění infanticidy a eutanázie

(...)

Jak známo, „úmyslný potrat, jakkoliv provedený, je vědomé a dobrovolné přímé zabití člověka v prvních okamžicích jeho života, v období mezi jeho početím a narozením“. Použití prostředků intercepce a kontragestativ spadá pod hřích interrupce a je závažně nemorální. Kromě toho, jakmile je jisté, že byla uskutečněna interrupce, nese to s sebou také závažné kanonické postihy.

Společný pastýřský list českých a moravských biskupů z roku 2008

Potrat není jen věcí matky a jejího práva na své tělo. Nenarozené dítě není její tělo. Nikdo nemá právo je zabít. Přímý potrat, ať už chtěný jako cíl nebo jako prostředek, odporuje mravnímu zákonu. Už v nejstarších křesťanských dokumentech prvních staletí čteme: Nezabiješ zárodek potratem a nenecháš uhynout novorozeně. Církev chápe ochranu bezbranných nenarozených dětí tak vážně, že každého, kdo úmyslně provedl nebo nechal si provést potrat, považuje za vyloučeného ze společenství církve. Takový člověk nemůže přistupovat ke svátostem, dokud nelituje svého skutku a nedosáhne zrušení trestu.

Kodex kanonického práva - Kán.  1398

Kdo se dopouští přerušení těhotenství, ten, dostaví-li se účinek, upadá do samočinné exkomunikace.

 

Autor: Jiří Stodola | pondělí 7.9.2009 16:06 | karma článku: 22,45 | přečteno: 4398x
  • Další články autora

Jiří Stodola

Štvanice na Halíka?

Tomáš Halík mne označil v souhrnné reakci na několik jemu ne příliš přátelských článků za “ultrakatolíka” a “dědice druhorepublilového fašismu”. Mohu podotknout, že obě nálepky považuji za urážlivé a zcela falešné. Jsem katolíkem, to přiznávám, ale skutečně nechápu, proč by mě někdo měl označovat za “ultrakatolíka”. Co to vlastně je “ultrakatolík”? Já se považuji za katolíka zcela bez přívlastků. Ještě absurdnější je tvrzení o tom, že jsem dědicem druhorepublikového fašismu. S žádnou formou fašismu jsem neměl, nemám a nebudu mít nikdy nic společného. Tomáš Halík by měl lépe vážit svá slova. Já ho také nenazývám ultramodernistou a dědicem prvorepublikového modernismu, i když v jeho případě by šlo o nálepky celkem oprávněné.

19.6.2013 v 12:56 | Karma: 26,43 | Přečteno: 1857x | Diskuse| Věda

Jiří Stodola

Halíkovy vánoční knížky a RIV

Český knižní trh si zvykl na to, že každý rok před Vánoci vychází kniha Tomáše Halíka, kterou pak zájemci o plytké filosofování a lacinou spiritualitu naleznou pod stromečkem. Takový už je trh: lidé chtějí Harryho Pottera, dostanou Harryho Pottera, chtějí Halíka, dostanou Halíka. Autoři těchto publikací chtějí peníze, dostanou peníze úměrně tomu, jak moc lidé stojí o jejich díla. V souvislosti s Halíkovými knihami je zajímavá jiná věc – nejde totiž jen o komerční meditace na různá témata, ale podle prof. Halíka jde zároveň i o odborné knihy. Jak je to možné? Začneme trochu ze široka.

5.6.2013 v 12:11 | Karma: 27,16 | Přečteno: 2111x | Diskuse| Věda

Jiří Stodola

Putna do kartouzy

Abych řekl pravdu, kauza profesury Martina C. Putny ve mně nevyvolala potřebu veřejně se vyjadřovat. Takové veřejné angažmá by totiž znamenalo buď se postavit na stranu prezidenta Miloše Zemana, nebo na stranu M. C. Putny. Ani jedno jsem udělat nemohl, neboť v obou případech bych musel být nespravedlivý.

4.6.2013 v 12:24 | Karma: 17,60 | Přečteno: 940x | Diskuse| Věda

Jiří Stodola

Ježíš Kristus - falešný prorok nebo Syn Boží?

Člověk žijící v naší kultuře musí k osobě Pána Ježíše Krista zaujmout svůj postoj, ať chce nebo ne. V podstatě existují dva možné přístupy: buď je Pán Ježíš Kristus tím, kým se prohlašuje, tedy Božím Synem, vtělenou druhou Božskou Osobou, nebo je podvodník, lhář či blázen. Nevěřit v první a zároveň odmítat druhé dost dobře nejde, přestože se o to mnozí pokoušeli (kupříkladu T. G. Masaryk), když Ježíše Krista považovali za pouhého člověka, nicméně člověka, který dosáhl nejvýraznějšího pochopení Boha a kterého je třeba míti za vzor. Těmto lidem uniká, že takovýto významný člověk by musel být zároveň významný lhář a nafoukanec, protože není sebemenších pochyb o tom, že si osoboval práva, která přísluší Bohu (odpouštět hříchy) a žádal úctu, která Bohu náleží.

17.9.2009 v 10:37 | Karma: 24,85 | Přečteno: 3150x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stodola

Je to jinak

Skutečnost, že kdosi pod můj článek "O naději" vložil dosti obsáhlé komentáře pojednávající o mé osobě, je pro mne ze dvou důvodů potěšující: 1) používají-li se argumenty ad hominem, svědčí to o tom, že scházejí argumenty ad rem, 2) mé články někdo považuje za diskreditováníhodné, což svědčí v jejich prospěch.

22.8.2009 v 21:35 | Karma: 7,97 | Přečteno: 1297x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stodola

O naději

Naděje je ústřední pojem křesťanství. Papež Benedikt XVI. se zabýval křesťanskou nadějí ve své druhé encyklice "Spe salvi".

21.8.2009 v 16:47 | Karma: 16,92 | Přečteno: 2018x | Diskuse| Kultura

Jiří Stodola

Mem svatého Maxmiliána

Dnes slaví svátek svatý Maxmilián Maria Kolbe, polský minorita, který obětoval svůj život za svého bližního v koncentračním táboře v Osvětimi. Podívejme se na Maxmiliánův skutek z hlediska teorie memů a ukažme si, jak se tato teorie blíží krajnímu realismu, a v čem je rozporná.

14.8.2009 v 12:09 | Karma: 18,52 | Přečteno: 2085x | Diskuse| Věda

Jiří Stodola

Newspeak a politická korektnost

Pro ovládání myšlení lidí buduje Strana z Orwellova románu "1984" zvláštní druh umělého jazyka – tzv. newspeak, současná liberální společnost používá podobného principu vytvářením tzv. politicky korektní mluvy. Co je newspeak a co politická korektnost?

13.8.2009 v 17:05 | Karma: 27,76 | Přečteno: 2704x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stodola

Omyl Ernesta Hemingwaye (celé)

V knize Pohyblivý svátek, kterou americký spisovatel Ernest Hemingway vydává za vzpomínky na svůj pobyt v Paříži v letech 1921-1926, popisuje, co se mu přihodilo při posezení se spisovatelem Fordem Maddoxem Fordem na zahradě jedné z kaváren. Ford Maddox Ford si přisedá k Hemingwayovu stolu, aby se mezi nimi rozpředl rozhovor, jehož absurditu podtrhuje i následující příhoda.

13.8.2009 v 10:37 | Karma: 9,37 | Přečteno: 1007x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Stodola

Hitlerův katolicismus

Když jsem se vymezil proti nacismu, dostal jsem odkaz na článek, v němž se tvrdí, že se Adolf Hitler hrdě hlásil ke svému katolicismu. Hitler sice byl pokřtěný jako katolík, ale o tom, co si o katolicismu myslel, svědčí tato jeho slova:

12.8.2009 v 15:36 | Karma: 25,20 | Přečteno: 2302x | Diskuse| Kultura

Jiří Stodola

O Piu XII., Jakubu Demlovi a dvou republikách

Služebník Boží Pius XII. byl propagandou KGB obviňován z tiché podpory nacismu, čemuž mnozí lidé dodnes věří. Konzervativní katolíci byli v médiích mnohokrát hozeni do jednoho pytle s fašisty. Proti falešným obviňováním Pia XII. jasně hovoří historická fakta. Naskytla se mi příležitost, abych dokázal, že i mně se nacismus mimořádně hnusí a že nemlčím, když je někde podporován. Protože jsem upozornil, že článek Štěpánky Bergerové obsahuje myšlenky jako vejce vejci podobné myšlenkám Adolfa Hitlera, které tvoří jeden ze základů nacistické doktríny, byl jsem obviněn z porušení kodexu blogera a můj článek byl z veřejného sektoru přesunut do sektoru soukromého.

12.8.2009 v 10:27 | Karma: 18,19 | Přečteno: 1368x | Diskuse| Politika

Jiří Stodola

Nový Adolf Hitler na iDnes

Honba médií a ministrů pro lidská práva za tzv. neonacisty vyvolala zřejmě opačný efekt - jejich myšlenky se staly populárními. Jak jinak si vysvětlit, že článek Štěpánky Bergerové, která prezentuje názory jako vejce podobné názorům jistého Adolfa Hitlera, získal značně vysokou karmu a dokonce se objevil ve výběru blogů? Podívejme se, co píše blogerka a co autor díla "Mein Kampf".

11.8.2009 v 14:12 | Karma: 14,88 | Přečteno: 1999x | Diskuse| Média

Jiří Stodola

Co je svoboda a proč ji pravdivé poznání předpokládá?

Jelikož jsem ve svém článku Bůh a zlo napadl tezi "Jeli Bůh vševědoucí, všemohoucí a dobrý, nemůže na světě existovat zlo" jako falešnou poukázáním na existenci sekundárních příčin (svobodných tvorů), kteří nesou mravní odpovědnost za svoje (dobré či zlé) skutky a jejichž existence zřejmě vyvažuje existenci zla, které do světa vnáší, byla komentátory zpochybněna možnost svobody u tvorů. V následujícím příspěvku bych tedy do celé záležitosti rád vnesl trochu světla a vysvětlil, co je pod pojmem svoboda, která existuje a přitom není v konfliktu s řádem světa, chápáno. Rovněž bych chtěl ukázat, že takto vnímanou svobodu nelze bezrozporně nepředpokládat.

10.8.2009 v 14:57 | Karma: 18,05 | Přečteno: 1833x | Diskuse| Věda

Jiří Stodola

Spor Adama s Tomášem aneb další potvrzení původu ateismu (Část 1.)

Ve své polemice s místními ateisty jsem byl několikrát odkázán na stránky Adama Romana zabývající se vyvracením víry v Boha a obhajobou ateismu. Toto dílo obsahuje tolik věcných i formálních omylů a chyb, že by poukázáním na každou z nich vznikl spis dvakrát tak obsáhlý jako původní Romanův. Takovouto činnost jsem považoval za naprosto zbytečnou, neboť jsem měl za to, že diletantské Romanovo dílo se diskredituje dosatečně samo. Avšak ze skutečnosti, že jsem na něj stále odkazován, i z faktu, že jej místní ateisté považují za zdařilé (což nakonec opět svědčí pro moji tezi o přímé úměře nevzdělanosti a ateismu), jsem nabyl přesvědčení, že bohužel tomu tak není a že bude nejspíš třeba se alespoň částí Romanova textu zabývat. Nejvíce jsem byl odkazován na pojednání o sv. Tomáši Akvinském. To jakož i fakt, že problematika scholastické filosofie je mi blízká, takže právě zde se mi jeví Romanova nekompetence jako nejzřetelnější, mě přimělo k tomu, abych se na chvíli u tohoto textu zastavil.

7.8.2009 v 9:13 | Karma: 22,35 | Přečteno: 2307x | Diskuse| Věda

Jiří Stodola

Omyl Ernesta Hemingwaye (závěr)

Stěží si dovedeme představit, že by mezi sebou mohly být zaměněny protikladnější osobnosti než katolík Belloc, apologeta Církve odmítající vykořisťování nižších vrstev, a satanista Crowley, který nenáviděl křesťanství a který napsal: "Rozdrťte ztroskotance a slabochy, toto je zákon silných..." Zajisté se mohlo jednat o náhodu. I kdyby se však o náhodu jednalo, nesymbolizuje tento omyl omyly světských intelektuálů, které ve své knize charakterizuje americký spisovatel Paul Johnson a kteří velmi často vědomě či nevědomě zaměňují dobro se zlem a mezi něž nepochybně patřili Ford i Hemingway?

6.8.2009 v 8:38 | Karma: 15,06 | Přečteno: 1477x | Diskuse| Kultura

Jiří Stodola

Omyl Ernesta Hemingwaye (2. část)

Hilaire Belloc (1870-1953) byl synem Francouze a Angličanky, která konvertovala ke katolicismu. V katolické víře vyrostl odmalička, přesto měl mnoho vlastností, které ho spojují s anglickými konvertity, jakými byli R. H. Benson, G. K. Chesterton či Graham Green. Konvertovat v Anglii ke katolické víře znamenalo něco jako stát se zrádcem národa. Konvertita ve společnosti ztratil své bývalé postavení, musel začít od samého počátku jinde - mezi opovrhovanou menšinou. Pohnutky těchto mužů tedy musely být silné, nešlo tedy jen o estetické okouzlení, ale o skutečné povolání. Angličtí konvertité měli něco, co rodilým katolíkům chybělo a chybí - nesamozřejmou víru, kterou si museli dokonale obhájit před sebou i před okolím. Z tohoto důvodu vynikali v apologii Církve a na druhé straně byli imunní vůči "duchu doby", kterému tolik katolíků podléhalo. Takovouto roli sehrávají někteří konvertité i v dnešní na křesťanství zapomínající Evropě.

5.8.2009 v 12:27 | Karma: 13,07 | Přečteno: 1346x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Stodola

Omyl Ernesta Hemingwaye (1. část)

V knize Pohyblivý svátek, kterou americký spisovatel Ernest Hemingway vydává za vzpomínky na svůj pobyt v Paříži v letech 1921-1926, popisuje, co se mu přihodilo při posezení se spisovatelem Fordem Maddoxem Fordem na zahradě jedné z kaváren. Ford Maddox Ford si přisedá k Hemingwayovu stolu, aby se mezi nimi rozpředl rozhovor, jehož absurditu podtrhuje i následující příhoda.

5.8.2009 v 8:25 | Karma: 13,06 | Přečteno: 1324x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Stodola

Bůh a zlo

Podle zarputilého komentátora Forresta bych se měl vypořádat s "důkazy Boží neexistence". Pokusím se zvláště pro něj zprostředkovat odpovědi (v podstatě staré několik století) na jeho "důkazy". Začneme na jeho přání argumentem z existence zla.

3.8.2009 v 21:00 | Karma: 24,00 | Přečteno: 3607x | Diskuse| Kultura

Jiří Stodola

Pallotto a Joch aneb kdo má univerzální pravdu

VIP bloggerka Eva Pallotto mi do komentářů pod můj blog (je to pro mne veliká čest, že můj blog navštěvuje velmi důležitá osoba) dala odkaz na svůj článek o Romanu Jochovi. Článek je v mnohém ukázkový, proto se u něj chvíli zastavím.

31.7.2009 v 8:57 | Karma: 24,12 | Přečteno: 2981x | Diskuse| Společnost

Jiří Stodola

Proč tentokrát souhlasím s Halíkem?

Ačkoliv se řadím spíše k odpůrcům kněze Tomáše Halíka, v jedné věci s ním souhlasím. Souhlasím s ním, že tzv. ateismus je dán především nevzdělaností.

30.7.2009 v 10:23 | Karma: 25,35 | Přečteno: 2419x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2378x

Seznam rubrik