Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Halíkovy vánoční knížky a RIV

Český knižní trh si zvykl na to, že každý rok před Vánoci vychází kniha Tomáše Halíka, kterou pak zájemci o plytké filosofování a lacinou spiritualitu naleznou pod stromečkem. Takový už je trh: lidé chtějí Harryho Pottera, dostanou Harryho Pottera, chtějí Halíka, dostanou Halíka. Autoři těchto publikací chtějí peníze, dostanou peníze úměrně tomu, jak moc lidé stojí o jejich díla. V souvislosti s Halíkovými knihami je zajímavá jiná věc – nejde totiž jen o komerční meditace na různá témata, ale podle prof. Halíka jde zároveň i o odborné knihy. Jak je to možné? Začneme trochu ze široka.          

Adam B. Bartoš ve svém článku Ostuda Tomáše Halíka poukazuje na to, že Tomáš Halík, ačkoliv se například v kauze Putna rozohňoval pro akademické svobody, sám se snaží upřít svobodu přednášet Danielu Solisovi. Protože Solis vyslovil něco, co se Halíkovi nelíbí, napsal Halík dopis rektorovi vysoké školy, kde Solis působí, ve kterém se ptá, jak je možné, že Solis ve svém předmětu nevyvrací “extremistické výplody”, ale naopak je “fanaticky propaguje”. Když odhlédneme od skutečnosti, že Halík ví pravděpodobně o způsobu výuky Daniela Solise velmi málo, zůstává nám rozum stát nad drzostí, s jakou si Halík osobuje právo z pozice vyučujícího na Univerzitě Karlově zasahovat do chodu jiné vysoké školy. Ale o to nejde.

Daniel Solis napsal v reakci na Halíkovo kádrování dopis rektoru Univerzity Karlovy, v němž mimo jiné žádá uvést na pravou míru, jak je to s Halíkovou profesurou na UK, když je zřejmé, že Halík kromě svých upovídaných meditačních knih, které slouží jako vánoční dárky, nevykazuje žádnou publikační činnost. A nyní jsme u jádru pudla.

Když nahlédneme do Rejstříku informací o výsledcích (dále RIV), v Hodnocení za rok 2012 (nejedná se o publikace napsané v roce 2012, ale v roce 2012 hodnocené, hodnocení za rok 2012 tedy obsahuje nejkompletnější informace o publikační činnosti dané osoby), nalezneme u Tomáše Halíka 14 výsledků z toho 3 kapitoly v monografii, 1 časopisecký článek v pochybném periodiku (Dingir) a 10 odborných knih. Problémem je, že knihy, které Halík v RIVu uvádí, nejsou žádné obborné knihy, ale jeho vánoční meditační knížky (v češtině a jiných jazycích) včetně jednoho rozhovoru:

  • Divadlo pro anděly – v češtině a polštině
  • Noc zpovědníka – v maďarštině
  • Co je bez chvění, není pevné – v češtině
  • Dotkni se ran – ve slovinštině
  • Stromu zbývá naděje – v polštině
  • Vzdáleným na blízku (Trpělivost s Bohem) – v polštině a němčině
  • Tomáš Halík: smířená různost: rozhovor – v češtině

Ve výčtu je uvedeno 9 různých knih (započítány jsou i překlady). Jméno desáté “monografie” nedokážeme rozšifrovat, neboť u ní v názvových údajích v RIVu nacházíme tuto sekvenci znaků: ??? ?????????? : ????????? ????? ???? ? ???????????????? ?????

Je zcela zřejmé, že žádná kniha Halíkem vykázaná jako odborná kniha nesplňuje ani v nejmenším kritéria tohoto žánru, která byla nastavena pro RIV, neboť odborná kniha

…prezentuje původní výsledky výzkumu, který byl uskutečněn autorem knihy nebo týmem, jehož byl autor členem. Kniha je neperiodická odborná publikace o rozsahu alespoň 50 tištěných stran vlastního textu bez obrazových, mapových apod. příloh vydaná tiskem nebo elektronicky a recenzovaná alespoň jedním obecně uznávaným recenzentem z příslušného oboru (ne však z pracoviště autorů knihy). Týká se přesně vymezeného problému určitého vědního oboru, obsahuje formulaci identifikovatelné a vědecky uznávané metodologie (explicitně formulovaná metodologická východiska i v monografiích směřujících k aplikacím a/nebo formulace nové metodologie opírající se o dosavadní teoretická bádání v dané oblasti. Formálními atributy odborné knihy jsou odkazy na literaturu v textu, seznam použité literatury, souhrn v aspoň jednom světovém jazyce, eventuálně poznámkový aparát a bibliografii pramenů.
[...]
Odbornou knihou dále nejsou: metodické příručky, katalogy, normy, cestopisy, beletrie, texty divadelních her, výběrové bibliografie, výroční zprávy, proslovy, reportáže, soubory studentských soutěžních prací, turistické průvodce, komerční překlady z cizích jazyků nebo memoáry, informační materiály, popularizující monografie, biografie, autobiografie, účelově monograficky vydané závěrečné zprávy z grantů.

http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=650022

Původní výsledky výzkumu, recenze, metodologie, formální atrituty, to vše u Halíkových vánočních knížek zcela chybí. Přesto za každou z knih Halík v RIVu obdržel 40 bodů, jako by se o odborné knihy jednalo. Nasbíral tak díky laxnosti posuzovatele 400 bodů. Nutno podotknout, že na základě bodů v RIV jsou rozdělovány finance výzkumným institucím. 1 bod = 1.500 Kč. Halík tedy pro svoji katedru svými vánočními knížkami získal 600 000 Kč z peněz daňových poplatníků.

Je vidět, že Halík se vyplatí. Tedy jak komu. Nakladatelům a Univerzitě Karlově určitě. Méně pak české vědě a daňovým poplatníkům.

Jiří J. Stodola


 
 
 
 
 

Autor: Jiří Stodola | středa 5.6.2013 12:11 | karma článku: 27,16 | přečteno: 2111x
  • Další články autora

Jiří Stodola

Štvanice na Halíka?

Tomáš Halík mne označil v souhrnné reakci na několik jemu ne příliš přátelských článků za “ultrakatolíka” a “dědice druhorepublilového fašismu”. Mohu podotknout, že obě nálepky považuji za urážlivé a zcela falešné. Jsem katolíkem, to přiznávám, ale skutečně nechápu, proč by mě někdo měl označovat za “ultrakatolíka”. Co to vlastně je “ultrakatolík”? Já se považuji za katolíka zcela bez přívlastků. Ještě absurdnější je tvrzení o tom, že jsem dědicem druhorepublikového fašismu. S žádnou formou fašismu jsem neměl, nemám a nebudu mít nikdy nic společného. Tomáš Halík by měl lépe vážit svá slova. Já ho také nenazývám ultramodernistou a dědicem prvorepublikového modernismu, i když v jeho případě by šlo o nálepky celkem oprávněné.

19.6.2013 v 12:56 | Karma: 26,43 | Přečteno: 1859x | Diskuse| Věda

Jiří Stodola

Putna do kartouzy

Abych řekl pravdu, kauza profesury Martina C. Putny ve mně nevyvolala potřebu veřejně se vyjadřovat. Takové veřejné angažmá by totiž znamenalo buď se postavit na stranu prezidenta Miloše Zemana, nebo na stranu M. C. Putny. Ani jedno jsem udělat nemohl, neboť v obou případech bych musel být nespravedlivý.

4.6.2013 v 12:24 | Karma: 17,60 | Přečteno: 940x | Diskuse| Věda

Jiří Stodola

Ježíš Kristus - falešný prorok nebo Syn Boží?

Člověk žijící v naší kultuře musí k osobě Pána Ježíše Krista zaujmout svůj postoj, ať chce nebo ne. V podstatě existují dva možné přístupy: buď je Pán Ježíš Kristus tím, kým se prohlašuje, tedy Božím Synem, vtělenou druhou Božskou Osobou, nebo je podvodník, lhář či blázen. Nevěřit v první a zároveň odmítat druhé dost dobře nejde, přestože se o to mnozí pokoušeli (kupříkladu T. G. Masaryk), když Ježíše Krista považovali za pouhého člověka, nicméně člověka, který dosáhl nejvýraznějšího pochopení Boha a kterého je třeba míti za vzor. Těmto lidem uniká, že takovýto významný člověk by musel být zároveň významný lhář a nafoukanec, protože není sebemenších pochyb o tom, že si osoboval práva, která přísluší Bohu (odpouštět hříchy) a žádal úctu, která Bohu náleží.

17.9.2009 v 10:37 | Karma: 24,85 | Přečteno: 3151x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stodola

Katolická církev a potraty

V jedné diskuzi zazněly hlasy, že prý katolíci v otázce potratů nejsou jednotní. Vzhledem k tomu, že katolíka katolíkem dělá křest, katolická víra a podřízenost autoritě papeže a biskupů v jednotě s ním (viz např. dokument Lumen gentium), a že otázka přípustnosti či nepřípustnosti umělého potratu spadá pod učení, které je třeba přijímat vírou božskou a katolickou, pak je spekulace o nějaké nejednotnosti katolíků v této otázce čirým nesmyslem.

7.9.2009 v 16:06 | Karma: 22,45 | Přečteno: 4399x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stodola

Je to jinak

Skutečnost, že kdosi pod můj článek "O naději" vložil dosti obsáhlé komentáře pojednávající o mé osobě, je pro mne ze dvou důvodů potěšující: 1) používají-li se argumenty ad hominem, svědčí to o tom, že scházejí argumenty ad rem, 2) mé články někdo považuje za diskreditováníhodné, což svědčí v jejich prospěch.

22.8.2009 v 21:35 | Karma: 7,97 | Přečteno: 1298x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stodola

O naději

Naděje je ústřední pojem křesťanství. Papež Benedikt XVI. se zabýval křesťanskou nadějí ve své druhé encyklice "Spe salvi".

21.8.2009 v 16:47 | Karma: 16,92 | Přečteno: 2018x | Diskuse| Kultura

Jiří Stodola

Mem svatého Maxmiliána

Dnes slaví svátek svatý Maxmilián Maria Kolbe, polský minorita, který obětoval svůj život za svého bližního v koncentračním táboře v Osvětimi. Podívejme se na Maxmiliánův skutek z hlediska teorie memů a ukažme si, jak se tato teorie blíží krajnímu realismu, a v čem je rozporná.

14.8.2009 v 12:09 | Karma: 18,52 | Přečteno: 2085x | Diskuse| Věda

Jiří Stodola

Newspeak a politická korektnost

Pro ovládání myšlení lidí buduje Strana z Orwellova románu "1984" zvláštní druh umělého jazyka – tzv. newspeak, současná liberální společnost používá podobného principu vytvářením tzv. politicky korektní mluvy. Co je newspeak a co politická korektnost?

13.8.2009 v 17:05 | Karma: 27,76 | Přečteno: 2704x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stodola

Omyl Ernesta Hemingwaye (celé)

V knize Pohyblivý svátek, kterou americký spisovatel Ernest Hemingway vydává za vzpomínky na svůj pobyt v Paříži v letech 1921-1926, popisuje, co se mu přihodilo při posezení se spisovatelem Fordem Maddoxem Fordem na zahradě jedné z kaváren. Ford Maddox Ford si přisedá k Hemingwayovu stolu, aby se mezi nimi rozpředl rozhovor, jehož absurditu podtrhuje i následující příhoda.

13.8.2009 v 10:37 | Karma: 9,37 | Přečteno: 1008x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Stodola

Hitlerův katolicismus

Když jsem se vymezil proti nacismu, dostal jsem odkaz na článek, v němž se tvrdí, že se Adolf Hitler hrdě hlásil ke svému katolicismu. Hitler sice byl pokřtěný jako katolík, ale o tom, co si o katolicismu myslel, svědčí tato jeho slova:

12.8.2009 v 15:36 | Karma: 25,20 | Přečteno: 2304x | Diskuse| Kultura

Jiří Stodola

O Piu XII., Jakubu Demlovi a dvou republikách

Služebník Boží Pius XII. byl propagandou KGB obviňován z tiché podpory nacismu, čemuž mnozí lidé dodnes věří. Konzervativní katolíci byli v médiích mnohokrát hozeni do jednoho pytle s fašisty. Proti falešným obviňováním Pia XII. jasně hovoří historická fakta. Naskytla se mi příležitost, abych dokázal, že i mně se nacismus mimořádně hnusí a že nemlčím, když je někde podporován. Protože jsem upozornil, že článek Štěpánky Bergerové obsahuje myšlenky jako vejce vejci podobné myšlenkám Adolfa Hitlera, které tvoří jeden ze základů nacistické doktríny, byl jsem obviněn z porušení kodexu blogera a můj článek byl z veřejného sektoru přesunut do sektoru soukromého.

12.8.2009 v 10:27 | Karma: 18,19 | Přečteno: 1368x | Diskuse| Politika

Jiří Stodola

Nový Adolf Hitler na iDnes

Honba médií a ministrů pro lidská práva za tzv. neonacisty vyvolala zřejmě opačný efekt - jejich myšlenky se staly populárními. Jak jinak si vysvětlit, že článek Štěpánky Bergerové, která prezentuje názory jako vejce podobné názorům jistého Adolfa Hitlera, získal značně vysokou karmu a dokonce se objevil ve výběru blogů? Podívejme se, co píše blogerka a co autor díla "Mein Kampf".

11.8.2009 v 14:12 | Karma: 14,88 | Přečteno: 1999x | Diskuse| Média

Jiří Stodola

Co je svoboda a proč ji pravdivé poznání předpokládá?

Jelikož jsem ve svém článku Bůh a zlo napadl tezi "Jeli Bůh vševědoucí, všemohoucí a dobrý, nemůže na světě existovat zlo" jako falešnou poukázáním na existenci sekundárních příčin (svobodných tvorů), kteří nesou mravní odpovědnost za svoje (dobré či zlé) skutky a jejichž existence zřejmě vyvažuje existenci zla, které do světa vnáší, byla komentátory zpochybněna možnost svobody u tvorů. V následujícím příspěvku bych tedy do celé záležitosti rád vnesl trochu světla a vysvětlil, co je pod pojmem svoboda, která existuje a přitom není v konfliktu s řádem světa, chápáno. Rovněž bych chtěl ukázat, že takto vnímanou svobodu nelze bezrozporně nepředpokládat.

10.8.2009 v 14:57 | Karma: 18,05 | Přečteno: 1833x | Diskuse| Věda

Jiří Stodola

Spor Adama s Tomášem aneb další potvrzení původu ateismu (Část 1.)

Ve své polemice s místními ateisty jsem byl několikrát odkázán na stránky Adama Romana zabývající se vyvracením víry v Boha a obhajobou ateismu. Toto dílo obsahuje tolik věcných i formálních omylů a chyb, že by poukázáním na každou z nich vznikl spis dvakrát tak obsáhlý jako původní Romanův. Takovouto činnost jsem považoval za naprosto zbytečnou, neboť jsem měl za to, že diletantské Romanovo dílo se diskredituje dosatečně samo. Avšak ze skutečnosti, že jsem na něj stále odkazován, i z faktu, že jej místní ateisté považují za zdařilé (což nakonec opět svědčí pro moji tezi o přímé úměře nevzdělanosti a ateismu), jsem nabyl přesvědčení, že bohužel tomu tak není a že bude nejspíš třeba se alespoň částí Romanova textu zabývat. Nejvíce jsem byl odkazován na pojednání o sv. Tomáši Akvinském. To jakož i fakt, že problematika scholastické filosofie je mi blízká, takže právě zde se mi jeví Romanova nekompetence jako nejzřetelnější, mě přimělo k tomu, abych se na chvíli u tohoto textu zastavil.

7.8.2009 v 9:13 | Karma: 22,35 | Přečteno: 2307x | Diskuse| Věda

Jiří Stodola

Omyl Ernesta Hemingwaye (závěr)

Stěží si dovedeme představit, že by mezi sebou mohly být zaměněny protikladnější osobnosti než katolík Belloc, apologeta Církve odmítající vykořisťování nižších vrstev, a satanista Crowley, který nenáviděl křesťanství a který napsal: "Rozdrťte ztroskotance a slabochy, toto je zákon silných..." Zajisté se mohlo jednat o náhodu. I kdyby se však o náhodu jednalo, nesymbolizuje tento omyl omyly světských intelektuálů, které ve své knize charakterizuje americký spisovatel Paul Johnson a kteří velmi často vědomě či nevědomě zaměňují dobro se zlem a mezi něž nepochybně patřili Ford i Hemingway?

6.8.2009 v 8:38 | Karma: 15,06 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Kultura

Jiří Stodola

Omyl Ernesta Hemingwaye (2. část)

Hilaire Belloc (1870-1953) byl synem Francouze a Angličanky, která konvertovala ke katolicismu. V katolické víře vyrostl odmalička, přesto měl mnoho vlastností, které ho spojují s anglickými konvertity, jakými byli R. H. Benson, G. K. Chesterton či Graham Green. Konvertovat v Anglii ke katolické víře znamenalo něco jako stát se zrádcem národa. Konvertita ve společnosti ztratil své bývalé postavení, musel začít od samého počátku jinde - mezi opovrhovanou menšinou. Pohnutky těchto mužů tedy musely být silné, nešlo tedy jen o estetické okouzlení, ale o skutečné povolání. Angličtí konvertité měli něco, co rodilým katolíkům chybělo a chybí - nesamozřejmou víru, kterou si museli dokonale obhájit před sebou i před okolím. Z tohoto důvodu vynikali v apologii Církve a na druhé straně byli imunní vůči "duchu doby", kterému tolik katolíků podléhalo. Takovouto roli sehrávají někteří konvertité i v dnešní na křesťanství zapomínající Evropě.

5.8.2009 v 12:27 | Karma: 13,07 | Přečteno: 1346x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Stodola

Omyl Ernesta Hemingwaye (1. část)

V knize Pohyblivý svátek, kterou americký spisovatel Ernest Hemingway vydává za vzpomínky na svůj pobyt v Paříži v letech 1921-1926, popisuje, co se mu přihodilo při posezení se spisovatelem Fordem Maddoxem Fordem na zahradě jedné z kaváren. Ford Maddox Ford si přisedá k Hemingwayovu stolu, aby se mezi nimi rozpředl rozhovor, jehož absurditu podtrhuje i následující příhoda.

5.8.2009 v 8:25 | Karma: 13,06 | Přečteno: 1324x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Stodola

Bůh a zlo

Podle zarputilého komentátora Forresta bych se měl vypořádat s "důkazy Boží neexistence". Pokusím se zvláště pro něj zprostředkovat odpovědi (v podstatě staré několik století) na jeho "důkazy". Začneme na jeho přání argumentem z existence zla.

3.8.2009 v 21:00 | Karma: 24,00 | Přečteno: 3608x | Diskuse| Kultura

Jiří Stodola

Pallotto a Joch aneb kdo má univerzální pravdu

VIP bloggerka Eva Pallotto mi do komentářů pod můj blog (je to pro mne veliká čest, že můj blog navštěvuje velmi důležitá osoba) dala odkaz na svůj článek o Romanu Jochovi. Článek je v mnohém ukázkový, proto se u něj chvíli zastavím.

31.7.2009 v 8:57 | Karma: 24,12 | Přečteno: 2982x | Diskuse| Společnost

Jiří Stodola

Proč tentokrát souhlasím s Halíkem?

Ačkoliv se řadím spíše k odpůrcům kněze Tomáše Halíka, v jedné věci s ním souhlasím. Souhlasím s ním, že tzv. ateismus je dán především nevzdělaností.

30.7.2009 v 10:23 | Karma: 25,35 | Přečteno: 2420x | Diskuse| Věda
  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2378x

Seznam rubrik