Pallotto a Joch aneb kdo má univerzální pravdu
Článek má asi následující myšlenkovou strukturu:
1) Autorka tvrdí, že jí z názorů Romana Jocha není dobře.
2) Ne proto, že jsou v dílčích záletitostech opoziční, ale proto, že narozdíl od jejích, které ona považuje za subjektivní, názory pana Jocha se tváří jako univerzálně platné.
3) Jako svobodomyslná osoba přiznává panu Jochovi tyto názory veřejně hlásat (i když od něj stejnou benevolenci neočekává).
4) Má za to, že je třeba, aby bylo zabráněno uvedení názorů pana Jocha do společenské reality.
"A proto budu vždy bojovat za to, aby pan Joch sice měl výsostné právo na svoje názory, ale zaroveň budu hlasitě šířit svoje znepokojení a tvrdit, že by bylo nesmírně nebezpečné připustit, aby kdy získal MOC k jejich prosazení."
Všiml jsem si, že zdejší komunita k pokusu vyjádřit to, co logika nazývá contradictio in adjecto, užívá termínu převzatého z literární teorie - oxymorón. Vzhledem k tomu, že oxymorón jako literární figura má svůj specifický význam a v žádném případě neznesmyslňuje text, ve kterém je užit, budu raději pro fakt, že si někdo odporuje, užívat termínu "vnitřní spor". V čem je tedy článek vnitřně rozporný?
Především v tom, že autorka ústy deklaruje, že své postoje nepovažuje za univerzálně platné, a přesto vznáší univerzální požadavek, aby společnost žila tak, jako by její explicitně dílčí a subjektivní názor o neexistenci univerzálně platných názorů, univerzálně platil. Proč by jinak bylo nebezpečné pro společnost, aby byly do praxe uvedeny názory opačné, názory Jochovy? Jinými slovy říká: myslete si, že máte univerzální pravdu, ale univerzální pravdu mám já, když říkám, že existuje jen subjektivní pravda, a podle toho se společnost musí řídit.
Dalším vnitřním sporem je autorčino deklarované právo na svobodu projevu spojené s varováním, aby pan Joch mohl získat moc. Pokud je něčí vyjadřování názorů skutečně svobodné, znamená to, že může získat politické přívržence, a eventuelně i moc prosadit, co hlásá. Pokud chce tomuto autorka zabránit, pak nezbytně v určité fázi musí vzít panu Jochovi svobodu projevu. Společnost se shoduje, že je třeba brát svobodu projevu lidem hlásajícím rasovou, náboženskou atd. nesnášenlivost, což se projevuje zásahy vůči tzv. neonacistům, komunisté nikomu tolik nevadí. Pokud jsou Jochovy názory společensky nebezpečné, jak Eva Pallotto míní, pak by podle této logiky měl Joch ztratit právo své názory hlásat.
Na závěr bych chtěl říct, že nejsem příznivcem Romana Jocha, i když v dílčích názorech se jistě shodneme, ani Rosse Hedvicka, který podle svých vlastních slov Evě Pallotto vděčí za fakt, že byla jeho svoboda projevu na iDnes omezena tak, že byl jako blogger vyhozen, což je mi nakonec docela fuk. Co mi vadí je, když lidé jako Eva Pallotto vznášejí určité univerzální požadavky, a přitom tvrdí, že to narozdíl od jejich oponentů žádné univerzální požadavky nejsou. Vadí mi, když zastánci svobody ve stylu "dělej si, co chceš, jen mi neber má práva", tvrdí, že nikoho k ničemu nenutí. Nutí. Nutí je třeba žít v rozkládající se a mravně zpustošené společnosti, kde někteří lidé nemají ani právo na život.,
Relativistický postoj Evy Pallotto je stejně univerzalistický jako univerzalistický postoj Romana Jocha. Roman Joch si narozdíl od Evy Pallotto v tomto bodě neodporuje, což je jeho veliké plus.
Jiří Stodola
Štvanice na Halíka?
Tomáš Halík mne označil v souhrnné reakci na několik jemu ne příliš přátelských článků za “ultrakatolíka” a “dědice druhorepublilového fašismu”. Mohu podotknout, že obě nálepky považuji za urážlivé a zcela falešné. Jsem katolíkem, to přiznávám, ale skutečně nechápu, proč by mě někdo měl označovat za “ultrakatolíka”. Co to vlastně je “ultrakatolík”? Já se považuji za katolíka zcela bez přívlastků. Ještě absurdnější je tvrzení o tom, že jsem dědicem druhorepublikového fašismu. S žádnou formou fašismu jsem neměl, nemám a nebudu mít nikdy nic společného. Tomáš Halík by měl lépe vážit svá slova. Já ho také nenazývám ultramodernistou a dědicem prvorepublikového modernismu, i když v jeho případě by šlo o nálepky celkem oprávněné.
Jiří Stodola
Halíkovy vánoční knížky a RIV
Český knižní trh si zvykl na to, že každý rok před Vánoci vychází kniha Tomáše Halíka, kterou pak zájemci o plytké filosofování a lacinou spiritualitu naleznou pod stromečkem. Takový už je trh: lidé chtějí Harryho Pottera, dostanou Harryho Pottera, chtějí Halíka, dostanou Halíka. Autoři těchto publikací chtějí peníze, dostanou peníze úměrně tomu, jak moc lidé stojí o jejich díla. V souvislosti s Halíkovými knihami je zajímavá jiná věc – nejde totiž jen o komerční meditace na různá témata, ale podle prof. Halíka jde zároveň i o odborné knihy. Jak je to možné? Začneme trochu ze široka.
Jiří Stodola
Putna do kartouzy
Abych řekl pravdu, kauza profesury Martina C. Putny ve mně nevyvolala potřebu veřejně se vyjadřovat. Takové veřejné angažmá by totiž znamenalo buď se postavit na stranu prezidenta Miloše Zemana, nebo na stranu M. C. Putny. Ani jedno jsem udělat nemohl, neboť v obou případech bych musel být nespravedlivý.
Jiří Stodola
Ježíš Kristus - falešný prorok nebo Syn Boží?
Člověk žijící v naší kultuře musí k osobě Pána Ježíše Krista zaujmout svůj postoj, ať chce nebo ne. V podstatě existují dva možné přístupy: buď je Pán Ježíš Kristus tím, kým se prohlašuje, tedy Božím Synem, vtělenou druhou Božskou Osobou, nebo je podvodník, lhář či blázen. Nevěřit v první a zároveň odmítat druhé dost dobře nejde, přestože se o to mnozí pokoušeli (kupříkladu T. G. Masaryk), když Ježíše Krista považovali za pouhého člověka, nicméně člověka, který dosáhl nejvýraznějšího pochopení Boha a kterého je třeba míti za vzor. Těmto lidem uniká, že takovýto významný člověk by musel být zároveň významný lhář a nafoukanec, protože není sebemenších pochyb o tom, že si osoboval práva, která přísluší Bohu (odpouštět hříchy) a žádal úctu, která Bohu náleží.
Jiří Stodola
Katolická církev a potraty
V jedné diskuzi zazněly hlasy, že prý katolíci v otázce potratů nejsou jednotní. Vzhledem k tomu, že katolíka katolíkem dělá křest, katolická víra a podřízenost autoritě papeže a biskupů v jednotě s ním (viz např. dokument Lumen gentium), a že otázka přípustnosti či nepřípustnosti umělého potratu spadá pod učení, které je třeba přijímat vírou božskou a katolickou, pak je spekulace o nějaké nejednotnosti katolíků v této otázce čirým nesmyslem.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině
Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...
Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců
Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...
Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině
V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2378x